Crime Wave

Liefde, overdrijving en een vleugje gevaar

Liefde in vermomming: de kracht van de metafoor

“Crime wave” komt recht uit de songwriterschool. Zoals zovele liedjes gaat het over de liefde, of toch over een mooie vrouw, maar wat zegt de theorie: schrijf niet rechtstreeks over dat onderwerp maar gebruik een metafoor, liefst met enige overdrijving. Dan krijg je bijvoorbeeld diepe rivieren en hoge bergen die moeten bedwongen worden, of in het geval van de Scabs: een misdaadgolf die over het land “because of you, cos of you, cos of you, cos of you ….”

Van stoerdoenerij naar stijlvol slot

Ze stelen auto’s en beginnen een oorlog, of, zo ruilt Swinnen plots de metafoor voor de werkelijkheid, “they’re writing songs for you, on their electric guitars”. In de jaren 80 mocht dat nog, mannelijk machogedrag en geweld afwentelen op de vrouw die het uitlokt. “She’s sent from hell, she’s a real Jezebel” om dan toch te eindigen met een poëtische ontboezeming, die het terecht tot titel van het album heeft gestopt: “She’s got so much style, she’s like royalty in exile”.

Een stukje uit de lyrics van Crime Wave...
You’re heart and soul
You move your little body going to and fro’
You’re rock and roll
I even heard ‘em saying you were out on parole
You got the eyes baby, you got the thighs
The way you walk makes me lose control
It’s no surprise baby, cause you’re so nice
Lighten up my life before I grow old

Fan van Crime Wave?
Boek The Scraps!

Naast Crime Wave spelen we ook

Funky Little Lady roept herinneringen op aan puberliefdes en posteridolen, met een vleugje Vlaamse huiselijkheid en gedeelde fantasieën.
Hard Times bij The Scraps gaat niet over liefdesverdriet, maar over geopolitiek en onwaarschijnlijke verontschuldigingen van een president met spijt.
In Medicine Man duiken The Scabs de duistere wereld van verleiding en verlies in, met echo's van Faust, Paddy McAloon en een scheut Beefheart.