Liefde, overdrijving en een vleugje gevaar
Liefde in vermomming: de kracht van de metafoor
“Crime wave” komt recht uit de songwriterschool. Zoals zovele liedjes gaat het over de liefde, of toch over een mooie vrouw, maar wat zegt de theorie: schrijf niet rechtstreeks over dat onderwerp maar gebruik een metafoor, liefst met enige overdrijving. Dan krijg je bijvoorbeeld diepe rivieren en hoge bergen die moeten bedwongen worden, of in het geval van de Scabs: een misdaadgolf die over het land “because of you, cos of you, cos of you, cos of you ….”
Van stoerdoenerij naar stijlvol slot
Ze stelen auto’s en beginnen een oorlog, of, zo ruilt Swinnen plots de metafoor voor de werkelijkheid, “they’re writing songs for you, on their electric guitars”. In de jaren 80 mocht dat nog, mannelijk machogedrag en geweld afwentelen op de vrouw die het uitlokt. “She’s sent from hell, she’s a real Jezebel” om dan toch te eindigen met een poëtische ontboezeming, die het terecht tot titel van het album heeft gestopt: “She’s got so much style, she’s like royalty in exile”.